Defekttűrő gumiabroncsok (Run-flat gumi)

10.07.2023 , Erika Kajtárová

Ennek köszönhetően az út legfeljebb 80 km/h sebességgel, max. 80 km-es távon folytatható, ami valószínűleg elegendő otthona vagy a legközelebbi autószerviz megközelítéséig. Így szükségtelenné válik az abroncs cseréje vagy a gépjármű vontatása.

A run-flat abroncsoknak két jellemzője van: nem javíthatóak és csak a nyomásellenőrzéssel ellátott gépjárműveken alkalmazhatóak, enélkül az abroncs átszúrását nem is észlelné.

Minden gyártó másképp jelöli a run-flat gumiabroncsokat:

  • Michelin – ZP
  • Pirelli – RFT
  • Bridgestone – RFT
  • Continental – SSR, CSR
  • Goodyear – ROF
  • Dunlop – DSST

Hogy működnek az egyes technológiák?

run_flat

A ContiSeal-lel egy szög sem állítja meg

A Continental prémiumgyártó a forradalmi technológiáját ContiSeal-nek nevezte el. A sérült gumiabroncs tömítésére szolgáló rendszert már 2008-ban bemutatták. Abban az esetben, amikor a futófelületet 5 mm átmérőjű tárgy szúrja át, alkalmazása esetén 80%-os sikert ígérnek. Ennek köszönhetően eljut a legközelebbi autószervizig.

Az egyedi viszkózus tömítőanyag, amely a gumiabroncs belső vállrészei között található, tökéletesen körbeveszi a beszorult szöget anélkül, hogy levegőszivárgás következzen be. Ugyanilyen jól tömíti el az éles tárgy által keletkezett lyukat, amivel úgyszintén megakadályozza a nyomásveszteséget.

run flat2

A Seal Inside defekttűrő rendszer felkészült a veszélyes helyzetekre is

A Pirelli gumiabroncsok tulajdonosai Seal Inside megnevezés alatt ismerik ezt a modern technológiát. Ezzel az újítással rendelkező gumiabroncsok átlagos run-flatként viselkednek. Ez azt jelenti, hogy lehetségessé teszik a haladást külső tárggyal való átszúrás után is. Az olasz gyártó azt állítja, hogy a Seal Inside az összes lehetséges nyomáscsökkenés okainak 85%-át küszöböli ki.

Aramid szálú Nokian oldalfalak

A Nokian gyártó valamennyi gumiabroncsa egyedülálló erősített oldalfallal rendelkezik, amely az extrém körülmények közti ellenállást biztosítja. Biztos lehet abban, hogy terepen való haladás esetén a defekt nem veszélyezteti.

Átlagonfelüli szakítószilárdsága a rendkívül ellenálló, kölcsönösen átszőtt aramid szálaknak köszönhető, amelyekkel a skandináv gyártó az egész oldalfalat átszőtte. Azonos anyagból gyártják a golyóálló mellényeket is.

Következő érdekessége a két keréken való haladás gyorsasági rekordja. A finn származású Vesa Kivimäki kaszkadőr, a rekord elérése érdekében éppen az aramid szál tartalmú Nokian abroncsot választotta a 400 HP teljesítményű BMW 330-hoz. A végső elért sebesség hihetetlen 186,269 km/h volt.

A Nokian gyártó újításával annyira magabiztos, hogy speciális jótállást ígér – ingyenes cserét az oldalfal véletlen sérülése esetén.

Ezzel a technológiával pl. a téli Nokian WR SUV 3-nál, nyári Nokian Line SUV-nál, Nokian zLine SUV-nál, ill. a négyévszakos Nokian Weatherproof SUV-nál találkozhatunk.

run flat3

Az aramid tartalmú oldalfallal rendelkező gumiabroncsot az Aramid Sidewalls jelölés alapján ismerhetjük meg.

Kosár 0 Ft

A kosár üres.